Pagina's

dinsdag 21 augustus 2012

Analografie

Ik dacht laat ik eens een nieuw woord verzinnen dat de lading dekt ;-) Een week geleden ben ik een paar keer op pad geweest om met m'n analoge Leica R7 en een mooie diafilm (Fuji Velvia50 en de Provia 100F) wat analoge testfoto's te maken. Naast het testen van de diafilms en de kwaliteit vd Leica objectieven, heb ik wat zitten spelen met het zonesysteem van Ansel Adams. De laatste tijd ben ik dit zonesysteem met een paar dierbare vrienden (Ruud Legdeur van iMarks en Wilfred Bouchier van CameraTools) aan het testen en verder aan het uitdiepen. Als je de foto's goed bekijkt, zie je heel mooi het dynamisch bereik van film...dus voldoende tekening in zowel de witte als de donkere gebieden.

Grappig om te zien is, dat wanneer je de dia's digitaal gaat inscannen er direct CA (Chromatische Aberratie) optreed.

p.s. De scans zijn niet bewerkt om de kleur van de filmpjes zo realistisch mogelijk weer te geven.