Pagina's

donderdag 19 november 2009

Workshops bij CameraTools

Hier weer een korte update van de laatste paar weken. Deze stonden helemaal in het teken van interieurfotografie en het voorbereiden en geven van workshops. Er stond al een lange tijd aangegeven dat ik samen met Wilfred Bouchier van CameraTools een workshop 360° Panoramafotografie en HDR (high dynamic range) zouden gaan geven maar we hadden nog geen idee in welke vorm we dit zouden gaan gieten. Na wat bezoekjes bij elkaar en diverse biertjes (met een hoop lol) stond het programma vast. Stuk theorie aangevuld met verhalen uit de praktijk en afgewisseld met tips&trucs.

Verslag workshop:
Wilfred nam het eerste deel van de workshop voor zijn rekening en hield een mooi en erg duidelijk verhaal over HDR fotografie en daarna Panoramafotografie. Ten slotte hoe deze beide soorten fotografie door mij werden gecombineerd. Hierbij werden de begrippen verduidelijkt met sprekende foto’s uit de praktijk. Bij het HDR hoofdstuk lieten we enkele vóór en ná foto’s zien waarbij er steeds een “aaah” of “oooh” salvo uit de zaal kwam. Dat was voor mij een teken dat HDR fotografie wel impact had. Kort voor de pauze nam ik het over van Wilfred en vertelde ik mijn opgedane ervaring uit de praktijk aangevuld met tips & trucs. Tegelijkertijd bouwde ik dan de panoramakop van Nodal Ninja stap voor stap op en konden de workshoppers via een beamer zien (die we gekoppeld hadden aan m’n Canon 5D Mark II) hoe via live-view het er allemaal uitzag.


Na de pauze kwam het hoofdstuk software aan bod waar ik diverse HDR pakketten liet zien met de verschillende eindresultaten. Vervolgens kwam het panorama hoofdstuk weer aan de orde en liet ik zien hoe uiteindelijk een panoramafoto (geschoten in HDR) tot stand kwam. Tussen de bedrijven door wisselden Wilfred en ik elkaar af met uitleg en extra informatie. Deze wisselwerking liep als een trein en met wat slappe humor konden we ervoor zorgen dat deze soms lastige materie lekker luchtig bleef. Iedereen kreeg een geplastificeerde kaart mee naar huis die gebruikt kan worden om je panoramakop goed af te stellen in combinatie met je groothoek/fisheye objectief. Na 2 workshops te hebben gegeven en veel positieve geluiden te hebben ontvangen hebben we besloten om deze cursus in het nieuwe jaar vervolg te geven. Met dank aan CameraTools voor de zeer prettige medewerking!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten