Pagina's

zondag 26 april 2009

Gouden fotoshoot

Afgelopen vrijdag 24 april mocht ik voor een goede vriend van me iets unieks fotograferen. Het betrof hier maar liefst 4 hele unieke Gibson - Les Paul “Gold Top” gitaren. Deze gitaren, vervaardigd in de jaren vijftig, zijn eigenlijk collectoritems en niet meer bedoeld om eens lekker op te raggen. We praten hier over een waardevol stukje nostalgie. Slik! Dat geeft meteen druk…ik kan soms nogal onhandig uit de hoek komen. Dat wordt oppassen vandaag. Vooral de combinatie van deze 4 stuks bij elkaar maakte dit event uniek! Dit is nog nooit zo samen gefotografeerd. Om alvast lekker in de (blues) mood te komen werd even een CD van Gary Moore opgezet. Onder het genot van deze muziek konden wij mooi de details bestuderen (en evolutionaire ontwikkelingen). Ondertussen zocht ik ook een geschikte buitenlocatie om deze museumstukjes te fotograferen. Ik vond 2 leuke locaties. Eentje in de hooischuur en eentje tegen de hooischuur aan in de schaduw. Hier zouden we met behulp van een reflectiescherm voldoende mooi licht kunnen genereren. Toch ook maar even twee paraplu’s opgezet. Eentje voor een kunstmatige (en controleerbare) zon en de andere voor hulplicht. Heel voorzichtig hebben we de vier gitaren in het hooi gelegd. De kleurencombinatie tussen achtergrond (het hooi) en gitaar ging perfect samen. Er kwam prachtig mooi (wat diffuus) licht in het schuurtje maar net iets tekort want ik zag dat de bovenste helft van de gitaren te weinig licht kregen. Door de glimmende goudlaag (gold tops), kreeg ik onderaan prima licht. De reflecties hadden we relatief snel onder controle door ze nog wat schuiner neer te leggen. Om de bovenste horizontale helft aan te lichten heb ik twee flitsers gepakt en deze zonder paraplu naar boven laten schieten. Daarna zijn we ons gaan toeleggen op de heerlijke details en heb ik de gitaren een voor een op een zitbankje neergezet. Ondertussen was de zon zover doorgedraaid dat ik geen last had van het licht maar van de alsmaar duidelijk wordende reflecties van het huis en tuin achter mij. Deze weerspiegelden nogal heftig in de ‘gouden’ klankkast. Via een zwart scherm probeerde ik dit zoveel mogelijk te temperen en via de zijkanten kon ik genoeg licht pakken om heel fraai zacht licht te krijgen.



Voor de liefhebbers nog een paar 'achter de schermen' shots.


1 opmerking:

  1. Een bijzondere shoot. Mooie setting en kleuren! Je hebt de gevoelige snaar geraakt;-)

    BeantwoordenVerwijderen